ER DU FEILTRENT?

Stive eller ømme lår, høy puls, høyt melkesyrenivå, trøbbel med å få opp farten og problemer med å henge med treningskompisen. Du tror du er overtrent, men kanskje du bare har trent feil og for ensidig over en lengre periode.

 «Feiltrening» er et negativt ladet ord, men det er den beste måten å beskrive problemet på, sier Yngve Sundsfjord. Han er fysioterapeut ved Magnat Center, og tidligere toppidrettsutøver i friidrett. Han har hatt utallige feiltrente på benken, alt fra mosjonister til Norges fremste idrettsutøvere.

– De fleste som kommer til oss har prøvd det meste av behandlinger og har vært hos utallige leger og andre spesialister. Problemet er at selv om de har fulgt rådene om å ta det med ro, så har ingenting hjulpet. Beina er fortsatt like tunge og følelsen av melkesyre like stor. Vi kaller det derfor «feiltrening», og ikke overtrening, fortsetter Sundsfjord.

Mosjonister er en stor del av pasientgruppen til Magnat Center sine fysioterapeuter og trenere. Feilen som går igjen er at de trener for hardt på samtlige treningsøkter og ikke varierer treningen.

– De skiller ikke på intervaller og langturer, og henger seg på den beste i gruppa. Når dette har fått bygget seg opp over lengre tid vil muskulaturen til slutt si stopp og du føler deg helt utkjørt, sier Sundsfjord.

HVORDAN BEHANDLER DU FEILTRENING?

Opplever du å være feiltrent, eller i fare for å bli det, bør du ta kontakt med oss på Magnat Center. Vi vurderer symptomene og setter opp et treningsprogram over fire til seks uker der du hovedsakelig trener variert, både når det gjelder intensitet og belastning. Samtidig bør du få massasje som løsner og stimulerer muskelfibrene. Målet er at du skal trene deg tilbake til den formen du var i før feiltreningen oppsto ved å unngå monoton belastning av kroppens muskulatur.

HVORDAN FOREBYGGER DU FEILTRENING?

– Det er lurt å variere treningen. Ikke tren de samme øktene hver uke hele året rundt. Variasjon er nøkkelen, både når det gjelder intensiteten og hva du trener, sier Yngve Sundsfjord.

Trener du kondisjonstrening er intensitetsstyring helt avgjørende. Du bør vite hvilken terskel du har og benytte pulsklokke på de harde øktene. De rolige langturene skal ikke gå for fort, men i rolig og pent tempo, slik at du føler seg pigg etterpå og ikke totalt ødelagt i beina. Dersom du både sykler og løper må du huske på at begge belaster bena, så ikke gi full gass på hver trening. 

Frykter du å være feiltrent, ta kontakt med oss på Magnat Center for rask utredning, behandling og rehabilitering.

 

FASTLEGESENTER
Mandag – fredag: kl. 08:00 – 16:00
Telefontid: kl. 08:30 – 11:00 og 13:00 – 15:00

MEDISINSK SENTER
Mandag – fredag: kl. 08:00 – 16:00
Telefontid: kl. 08:30 – 11:00 og 13:00 – 15:00

TRENINGSSENTER
Mandag – Torsdag: kl. 06:00 – 22:00
Fredag: kl. 06:00 – 20:00
Lørdag: kl. 09:00 – 17:00
Søndag: kl. 10:00 – 18:00

MOTTA VÅRT NYHETSBREV